Uçaklarda hidrojen devri ciddi ciddi başlıyor

Şimdi, Universal Hydrogen, yakıt hücreli hidrojen motoru kullanarak 40 koltuklu Dash-8 banliyö uçağında 15 dakikalık bir test uçuşunu tamamladığını duyurdu. Şirket, uçuşu “tarihi” olarak nitelendirdi ve “Kuzey Amerika’nın ilk sıfır emisyonlu havayolu olmaya kararlı” olduğunu söyledi.

Plug Power’dan bir yakıt hücresi ve magniX tarafından üretilen elektrik motoruyla, elektrik santrali şimdiye kadar göklere çıkarılan en büyük santral. Ancak şirket, uçağın yalnızca sol tarafına takılırken, şirket “uçuş güvenliği” için sağ kanada standart bir Pratt & Whitney turboprop motor takıldığını söyledi. Motorlara, son derece uçucu gazı 100 saate kadar sıvı halde tutan kendi modülleri aracılığıyla bağlanan, emisyonsuz “yeşil” hidrojen (yenilenebilir güç kaynaklarından elektroliz yoluyla yapılır) sağladı.

Dash-8, motoru, 30 kg sıvı hidrojeni ve iki elektronik ve sensör rafını barındıracak şekilde büyük ölçüde değiştirildi. Türbin motoru ağırlıklı olarak kalkış için kullanılırken, pilotlar ikinci devrede çoğunlukla hidrojen gücüyle seyir yapabildiler. Uçuş 3.500 fit yüksekliğe ulaştı.

Uçaklarda hidrojen devri ciddi ciddi başlıyor

Baş pilot Alex Krol (eski ABD Hava Kuvvetleri test pilotu), güçteki dengesizlikten dolayı bir miktar yalpalamasına rağmen, “uçak iyi idare etti ve yakıt hücreli aktarma organlarından gelen gürültü ve titreşimler, geleneksel türbin motorundan önemli ölçüde daha düşük” dedi. Şirket bu uçuş için daha sadece haftalar önce FAA onayı alabilmişti.

İngiliz/Amerikan firması ZeroAvia da bu yılın başlarında çift motorlu, 19 koltuklu Dornier 228 uçağında benzer bir konfigürasyonla uçtu. Airbus geçtiğimiz günlerde 100 koltuklu bir uçağa yaklaşık 1.150 mil güç sağlayabilecek bir yakıt hücresi inşa ettiğini duyurdu ve Rolls-Royce kısa süre önce doğrudan hidrojen yakıtıyla çalışacak şekilde dönüştürülen bir jet motorunun testlerini tamamladı.

Yine de potansiyel sorunlar hala çok fazla. Hidrojen, normal jet A yakıtının enerji yoğunluğunun yaklaşık dörtte birine sahiptir ve bu nedenle yalnızca kısa uçuşlar için iyidir. Ve henüz çok az hidrojen yakıt altyapısı bulunuyor ki son derece patlayıcı olduğu için hidrojenle çalışmak zordur. Yine de Universal Hydrogen, zorlukları yenebileceğinden emin. CEO ve kurucu ortak Paul Eremenko, “İş modelimiz, hem paralel hem de benzersiz bir şekilde düşük maliyetli bir yaklaşımla geliştirerek hidrojen uçakları ile hidrojen altyapısı arasındaki tavuk-yumurta sorununu çözüyor” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir